Τί είναι το Vision Therapy / Vision Training (VT);

Ο τρόπος με τον οποίο κάθε άτομο μπορεί να χρησιμοποιήσει σωστά και αποδοτικά το οπτικό του σύστημα ώστε να έχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Σκοπό έχει την αποκατάσταση και την βελτίωση των οπτικών δεξιοτήτων και λειτουργιών.
Τι Περιλαμβάνει ένα πρόγραμμα Vision Therapy :
Κάθε πρόγραμμα οπτικής θεραπείας είναι εξατομικευμένο πρόγραμμα που βασίζεται στα ευρήματα που έχουν προκύψει απο την οπτομετρική αξιολόγηση. Με βάση αυτά, ο εκπαιδευτής βλέπει τα όρια και τις δυσλειτουργίες του οπτικό-αντιληπτικού συστήματος και αντίστοιχα εκπονεί ένα πρόγραμμα που να προσαρμόζεται στα δεδομένα αυτά. Οι κύριοι τομείς εκπαίδευσης είναι οι εξής:
Κάθε άνθρωπος βασίζει την ισορροπία του σε 3 στοιχεία :
Το Αιθουσαίο σύστημα – Είναι το σύστημα που ενημερώνει τον εγκέφαλο για την κίνηση και τη θέση της κεφαλής σε σχέση με την βαρύτητα.
Την Ιδιοδεκτικότητα – Είναι οι νεύρο-αισθητηριακοί μηχανισμοί που υπάρχουν μέσα στους μύες του σώματός μας και δίνουν πληροφορίες για την κίνηση και τη θέση του σώματος σε σχέση με το κεφάλι και την βαρύτητα
Την Όραση – Είναι η αίσθηση που μας προσδιορίζει κατά 80% την θέση μας στο χώρο.
Οι πληροφορίες και από τα τρία συστήματα είναι αναγκαίο να είναι συγχρονισμένες και αρμονικές έτσι ώστε ένα άτομο να μπορεί να έχει σωστή ισορροπία και στάση σώματος – κεφαλής.
Τα μάτια πρέπει να συνεργάζονται αρμονικά, να συγκλίνουν, να αποκλίνουν, να εστιάζουν ή να απεστιάζουν με τέτοιο τρόπο ώστε να παρέχουν στον εγκέφαλο τις σωστές πληροφορίες με τη λιγότερη δυνατή ενεργειακή καταπόνηση.
Οι κινήσεις των άκρων πρέπει να συγχρονίζονται με τις αντίστοιχες κινήσεις των ματιών. Για το λόγο αυτό πρέπει να ενισχυθεί η ταυτόχρονη και συντονισμένη λειτουργία και η οπτική θεραπεία προσφέρει αυτή την εκπαιδευτική διαδικασία.
Η στερεοσκοπική αντίληψη, δηλαδή η ικανότητά μας να βλέπουμε τρισδιάστατα τον κόσμο, την θεωρούμε δεδομένη. Όμως για πολλούς ανθρώπους είτε δεν υπάρχει, είτε δεν λειτουργεί στο βαθμό και την ταχύτητα που θα έπρεπε.
Η ικανότητα μας να αντιλαμβανόμαστε τον χώρο στον οποίο κινούμαστε είναι πολύ σημαντική για τις καθημερινές μας δραστηριότητες. Από την οδήγηση και την άθληση εώς και πιο απλά πράγματα όπως το κινηθούμε σε ένα χώρο χωρίς να χτυπήσουμε σε αντικείμενα ή να μπορούμε να προσανατολιστούμε σε ένα βιβλίο και να μην χάνουμε διαρκώς την σειρά που ήμασταν.
Ο οπτικό- ακουστικός συγχρονισμός είναι απαραίτητος για την ομαλή και αποδοτική λειτουργία αυτών των δύο σημαντικών αισθητηριακών οργάνων.
Όταν αυτό δεν επιτυγχάνεται τότε το παραγόμενο αποτέλεσμα είναι απλώς “θόρυβος” που επενεργεί αρνητικά στην αντιληπτική διαδικασία του κάθε ανθρώπου. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν τα παιδιά που δεν μπορούν να ακούσουν το δάσκαλο και συγχρόνως να βλέπουν το βιβλίο ή άνθρωποι που προσπαθούν να παίξουν μουσική αλλά δεν μπορούν να διαβάζουν την παρτιτούρα. Κάνοντας vision therapy εκπαιδεύεται αυτή η σχέση και γίνεται ιδιαιτέρως αποδοτική.
Οι πληροφορίες που λαμβάνουμε από την όραση αντιστοιχούν στο 80% των συνολικών πληροφοριών καθημερινά. Από τη στιγμή που θα λάβουμε την πληροφορία ο εγκέφαλός μας θα χρησιμοποιήσει τις αντιληπτικές δεξιότητες εκείνες που θα τον βοηθήσουν να ερμηνεύσει το οπτικό ερέθισμα που έλαβε.
Όταν αυτές οι δεξιότητες απουσιάζουν ή δεν έχουν αναπτυχθεί, τότε αυτό που θα συμβεί είναι είτε ένας άνθρωπος να μην αντιληφθεί αυτό που βλέπει ή να το αντιληφθεί εσφαλμένα. Σε ένα πρόγραμμα vision therapy η ανάπτυξη αυτών των δεξιοτήτων είναι κυρίαρχη για την περαιτέρω εξέλιξη του οπτικού συστήματος.
ΣΕ ΠΟΙΟΥΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ ΤΟ VISION THERAPY
Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, βάση ερευνών, έχει αποδειχτεί ότι σε πολύ μεγάλο ποσοστό παρουσιάζουν οπτικές δυσλειτουργίες που δεν τους επιτρέπουν να βελτιώσουν τις επιδόσεις και τις γνώσεις τους στο σχολείο. Με την βοήθεια της σωστής αξιολόγησης και μετέπειτα εκπαίδευσης η επεξεργασία των οπτικών πληροφοριών γίνεται πιο γρήγορα και αποδοτικά και επιφέρει στις περισσότερες περιπτώσεις σημαντικές αλλαγές στην μαθησιακή εξέλιξη του παιδιού.
Οι ασθενείς που έχουν υποστεί κάποια κρανίο-εγκεφαλική κάκωση , εγκεφαλικό κλπ το συχνότερο σύμπτωμα που παρουσιάζουν μετά την αποθεραπεία τους είναι οπτικές δυσλειτουργίες όπως διπλωπία, απώλεια μέρους του οπτικού πεδίου , δυσκολίες στην σύγκλιση/απόκλιση των οφθαλμών κλπ. Σε αυτές τις περιπτώσεις η ένταξη σε ένα θεραπευτικό πρόγραμμα θα λειτουργούσε ευεργετικά στην αποκατάσταση και την εύρυθμη λειτουργία της όρασης.
Αμβλυωπία ΄(τεμπέλικο μάτι) θεωρείτε σχετικά συχνό φαινόμενο στους ανθρώπους. Η εμφάνισή της πηγάζει τις περισσότερες φορές στην διόφθαλμη λειτουργία. Άνθρωποι με αμβλυωπία μπορούν να βοηθηθούν ιδιαίτερα από προγράμματα Vision Therapy και να βελτιώσουν την οπτική απόδοση και λειτουργία του πάσχοντος οφθαλμού, με σκοπό την βέλτιστη διόφθαλμη συνεργασία και απόδοση.
Αν και οι 2 παθήσεις δεν οφείλονται σε οπτικά προβλήματα σε πρόσφατες έρευνες έχει αποδειχθεί ότι πάνω από το 80% των παιδιών που έχουν χαρακτηριστεί και ενταχθεί σε αυτές τις κατηγορίες παρουσιάζουν σοβαρά οπτικά προβλήματα διόφθαλμης συνεργασίας. Άλλες έρευνες έχουν δείξει ότι συχνά γίνεται παρερμηνεία των συμπτωμάτων και τα παιδιά χαρακτηρίζονται ως Δ.Ε.Π.Υ. ενώ έχουν μια σχετικά συχνή οπτική δυσλειτουργία που ονομάζεται ανεπάρκεια σύγκλισης. Άλλωστε τα συμπτώματα που εμφανίζει ένα παιδί με Δ.Ε.Π.Υ. σύμφωνα με το DSΜ-V για να ενταχθεί στην κατηγορία αυτή και ένα παιδί με οπτικά προβλήματα, παρουσιάζουν ελάχιστες διαφορές.
Το Vision therapy είτε υφίσταται Δ.Ε.Π.Υ/Δυσλεξία είτε όχι, μπορεί να βελτιώσει σε μεγάλο βαθμό την λειτουργία του κάθε παιδιού.
Η ενασχόληση με αθλητικές δραστηριότητες απαιτεί οπτο-κινητικές δεξιότητες που θα συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων του κάθε αθλήματος.
Αυτό που διαχωρίζει τους πολύ καλούς αθλητές είναι η ακρίβεια, η ταχύτητα αντίληψης και αντίδρασης, η σωστή εκτίμηση του χώρου και οι γρήγορες αποφάσεις που θα καθορίσουν το αποτέλεσμα.Το Vision Therapy, που σε αυτές τις περιπτώσεις δεν έχει την έννοια της θεραπείας αλλά της εκπαίδευσης (Vision Training) καλείται να βελτιστοποιήσει όλες αυτές τις οπτικό-αντιληπτικές δεξιότητες του κάθε αθλητή και να τον οδηγήσει στο επόμενο επίπεδο εξέλιξης.